publikacje prasowe |
publicystyka |
wywiady |
portrety |
kultura |
varia |
utwory literackie |
poezja |
formy dramatyczne |
utwory dla dzieci |
galeria fotograficzna |
góry |
koty |
ogrody |
pejzaże |
podróże |
Pielgrzymowali do Rzymu kardynałowie i biskupi, księża i zakonnicy, cesarze i królowie, rycerze i święci. Trudy podróży do grobów apostolskich podejmowali przedstawiciele wszystkich stanów, początkowo głównie Jubileusze w Kościele powszechnymPrzekonanie, że czas płynie linearnie i jest nieodwracalny, ma dla chrześcijan głębokie konsekwencje egzystencjalne. Przede wszystkim powoduje odrzucenie reinkarnacji jako sposobu na przezwyciężenie skutków zawinionego zła. Tym ważniejszy jest zatem użytek, jaki człowiek robi ze swego jedynego pobytu na ziemi, choć życie ludzkie – jak głosi nasza wiara – nie wyczerpuje się bynajmniej w doczesności. Człowiek, także wierzący, niejednokrotnie błądzi, mimo że rozumie nieuchronność i doniosłość etycznego wymiaru swoich działań. A przemożnej potrzebie odpuszczenia win Rok łaski Pana„Jubileusz jest dla Kościoła takim właśnie «rokiem łaski», rokiem odpuszczenia grzechów, a także kar za grzechy, rokiem pojednania między zwaśnionymi, rokiem wielorakich nawróceń, rokiem pokuty sakramentalnej i pozasakramentalnej. Tradycja lat jubileuszowych jest w szczególny sposób związana z udzielaniem odpustów i to bardziej szczodrych odpustów niż w innych latach.” – pisze w liście apostolskim „Tertio Millennio adveniente” Ojciec Święty Jan Paweł II. Trudno o lepszą wykładnię słów Izajasza, prorokującego „obwoływanie roku łaski od Pana”. Tradycja ogłaszania lat świętych wywodzi się z czasów biblijnych i jest związana Bulla Bonifacego VIIIPierwotnym motywem podróży do Rzymu był swoisty kult miejsc świętych, związanych z początkami chrześcijaństwa. Około 600. roku po Chrystusie liczba pątników przybywających do grobów apostolskich musiała być już dość znaczna, Niepokoje trzynastego stulecia: upadek Cesarstwa Łacińskiego ze stolicą Wywołało to ogromną radość i ożywienie w świecie chrześcijańskim. Rytmy świętowaniaOd tamtych czasów świat katolicki już 26 razy obchodził Jubileuszu Wcielenia, ponadto w naszym stuleciu papieże dwukrotnie (w 1933 roku Pius XI, a w 1983 roku Jan Paweł II) ogłaszali Nadzwyczajne Lata Święte, związane z Jubileuszem Odkupienia. W czasie obecnego pontyfikatu Kościół powszechny obchodził także Rok Maryjny, co czyni wiek dwudziesty swoistym rekordzistą, jeśli idzie o liczbę lat świętych. W zamyśle papieża Bonifacego VIII rok święty miał być ogłaszany w ostatnim roku stulecia, ale życie zmodyfikowało szybko tę zasadę, redukując cezurę najpierw do biblijnych lat 50, potem do lat 33, wyznaczających okres pobytu Chrystusa na ziemi, wreszcie Różnie z tym jednak bywało. W zachowaniu ściśle określonego rytmu przeszkadzały okoliczności zewnętrzne: wojny, zarazy, niepewna sytuacja Państwa Kościelnego, nakładanie się cykli Wcielenia i Odkupienia. Np. Jubileusz roku 1400, Święci, książęta, królowie i... ci niepokorniNa kolejne jubileusze do Rzymu przybywało wiele znakomitości ówczesnego świata. Głowy koronowane, członkowie rodów panujących: Królowa Szwecji Brygida, późniejsza święta, Ludwik Andegaweński, król Węgier, król Czech Władysław IV, książęta Urbino i Ferrary, wicekról Neapolu, książę Brunszwiku Jan Fryderyk, Krystyna Szwedzka, która dla wiary zrezygnowała z korony, książę Toskanii Kosma III, Maria Klementyna Sobieska, wnuczka króla Jana III, a żona Jakuba III Stuarta, Maksymilian Habsburg, brat cesarza Józefa II, Maria Krystyna, córka króla Sardynii. Postaci tak znaczące w historii Kościoła, jak kanonizowani później św. Ignacy Loyola, założyciel Towarzystwa Jezusowego, św. Filip Nereusz, św. Feliks z Cantalice. Najwybitniejsi artyści i uczeni swoich czasów: obok wspomnianego już Dantego, Petrarka, Michał Anioł, Giorgio Vasari, bracia Mikołaj i Andrzej Kopernikowie. Król Kazimierz Wielki z powodu wojny z Litwinami nie dotarł na jubileusz roku 1350, ale na mocy bulli papieskiej z grudnia tegoż roku otrzymał odpust od Klemensa VI, którego zresztą w specjalnej suplice prosił też o wyznaczenie spowiedników znających język polski dla pątników z Polski. Z kolei królowa Jadwiga, Andegawenka, kanonizowana przez Jana Pawła II na krakowskich Błoniach, także listownie uprosiła papieża Bonifacego IX o zezwolenie na odpust roku jubileuszowego 1390 dla Polaków extra Urbe. Trwający od 1. czerwca do 30. września 1392 roku odpust, zgromadził Osobiście, na uroczystości do Rzymu przybywali z Polski: królewicz Władysław, syn Zygmunta III Wazy, późniejszy król Władysław IV, słynna Królowa Marysieńka, wdowa po zwycięzcy spod Wiednia, z trójką synów, kronikarz Jan Długosz, biskup warmiński kardynał Stanisław Hozjusz, założyciel hospicjum św. Stanisława dla polskich pielgrzymów w Rzymie, a także kardynał Stefan Wyszyński na czele pierwszej polskiej pielgrzymki narodowej w Roku Świętym 1975. Kolejnej polskiej pielgrzymce narodowej z okazji Wielkiego Jubileuszu Roku 2000 postanowił, nieco samozwańczo, przewodzić Aleksander Kwaśniewski z wysokości urzędu prezydenta III RP, ale nie wypadło mu Lekcja geografii ZbawieniaSymbole wciąż pozostają te same: bulla zapowiadająca kolejne jubileusze
– Jest wiele rzeczy nowych – mówi ksiądz profesor Waldemar Chrostowski, prorektor UKSW. – Chyba po raz pierwszy w dziejach Kościoła przed właściwymi obchodami trwały systematyczne, trzyletnie (Rok Syna, Rok Ducha Świętego, Rok Ojca) przygotowania poświęcone kolejnym Osobom Trójcy Świętej, które jednocześnie akcentowały Chrystologiczny kształt Jubileuszu. Warto może przypomnieć, że obchody Milenijne Chrztu Polski w roku 1966 zostały poprzedzone jeszcze dłuższym, bo aż dziewięcioletnim okresem przygotowań, zwanym Nowenną. Wydaje się, że pod tym względem tegoroczne obchody Jubileuszu nieco przypominają obchody naszego Milenium. Zdaniem księdza profesora, czymś niewątpliwie nowym jest skala obchodów – Novum stanowią także pielgrzymki samego Ojca Świętego do krajów biblijnych. Wprawdzie z przyczyn politycznych nie doszła skutku pielgrzymka do chaldejskiego Ur w Iraku, ale pozostałe: do Egiptu i na Synaj, a także do Jordanii i do Ziemi Świętej, czyli w kategoriach politycznych do Izraela i do Autonomii Palestyńskiej. Pielgrzymując do tych miejsc, papież podkreślił, że oprócz historii niemniej istotny jest wymiar geografii Zbawienia – konkluduje ks. profesor Chrostowski. „Tygodnik Solidarność” nr , ze stycznia 2001 |